Euobserver: Ο Μητσοτάκης μεταξύ των «σκληροπυρηνικών» που θέλουν νομιμοποίηση της παρακολούθησης δημοσιογράφων

Γαλλία, Ιταλία και Ελλάδα είναι μεταξύ των επτά ευρωπαϊκών κυβερνήσεων που θέλουν να ανοίξουν διάπλατα την πόρτα στις νόμιμες παρακολουθήσεις των δημοσιογράφων επιτρέποντας τη χρήση κατασκοπευτικού λογισμικού, αν αυτό κρίνεται απαραίτητο για την «εθνική ασφάλεια», αναφέρει άρθρο της ευρωπαϊκής ιστοσελίδας «euobserver» σύμφωνα με τις αποκαλύψεις των Investigate Europe, Disclose Follow the Money.

Δείτε επίσης: Αποκάλυψη των Reporters United: Το Μαξίμου και 6 ευρωπαϊκές κυβερνήσεις υπέρ της παρακολούθησης δημοσιογράφων

Η εξέλιξη αυτή έρχεται και μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου υποκλοπών στην Ελλάδα με άμεση ευθύνη του Μεγάρου Μαξίμου και της ΕΥΠ και δείχνει τη διάσταση του θέματος πανευρωπαϊκά.

Οι εξελίξεις αυτές έχουν φέρει τα πάνω κάτω σε όλους τους ευρωπαϊκούς θεσμούς με τον Γερμανό ευρωβουλευτή των Πρασίνων Ντάνιελ Φράιντ που συμμετέχει στις διαπραγματεύσεις να αναφέρει:

«Οι κυβερνήσεις δεν έχουν καμία δουλειά να βρίσκονται στα τηλέφωνα των δημοσιογράφων. Εμείς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουμε προβλέψει κάτι τέτοιο. Είναι απαράδεκτο ότι τα κράτη μέλη προσπαθούν τώρα να επαναφέρουν αυτή την παράγραφο κατασκοπείας από την πίσω πόρτα».

Από την πλευρά του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παρουσίασε το δικό του σχέδιο τον Οκτώβριο. Μια πρόταση που περιορίζει τη χρήση του κατασκοπευτικού λογισμικού. Ωστόσο μετά από 15 μήνες διαπραγματεύσεων το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο πρέπει τώρα να διαπραγματευτεί το τελικό νομικό κείμενο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όλη αυτή η εξέλιξη, για τη χώρα μας δείχνει την ξεκάθαρη επιθυμία της κυβέρνησης Μητσοτάκη να ελέγξει όχι μόνον την ενημέρωση αλλά και το πολιτικό περιβάλλον.

Δημοσιεύουμε όλο το άρθρο του euobserver:

Οι σκληροπυρηνικές κυβερνήσεις της ΕΕ προσπαθούν να νομιμοποιήσουν την παρακολούθηση των δημοσιογράφων

Oι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις εξακολουθούν να ασκούν πιέσεις για τη νομιμοποίηση της κρατικής κατασκοπείας των δημοσιογράφων, βάσει ενός νέου νόμου που έχει σχεδιαστεί – στα χαρτιά – για την προστασία τους, αποκαλύπτουν τα Investigate Europe, Disclose και Follow the Money.

Έγγραφα που ελήφθησαν από μια συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον Νοέμβριο δείχνουν ότι η Γαλλία, η Ιταλία και η Ελλάδα είναι μεταξύ επτά κυβερνήσεων που επιμένουν σε μια ευρύτερη διατύπωση στην Ευρωπαϊκή Πράξη για την Ελευθερία των Μέσων Ενημέρωσης (EMFA), η οποία θα επιτρέπει τη χρήση κατασκοπευτικού λογισμικού, αν αυτό κρίνεται απαραίτητο για την “εθνική ασφάλεια”.

Οι νέες πιέσεις έρχονται μετά τη δημοσίευση του σχεδίου πρότασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον Ιούνιο, το οποίο περιλάμβανε για πρώτη φορά αναφορά σε εξαίρεση “εθνικής ασφάλειας”. Αυτό αντιμετωπίστηκε με κύμα επικρίσεων από δημοσιογράφους, την κοινωνία των πολιτών και ευρωβουλευτές.

Οι Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα τη χαρακτήρισαν “επικίνδυνη διάταξη, η οποία θα δηλητηριάσει το νόμο εκ των έσω”.

Η αντίθεση μεταξύ των βουλευτών ξεπέρασε τις κομματικές γραμμές.

“Οι κυβερνήσεις δεν έχουν καμία δουλειά να βρίσκονται στα τηλέφωνα των δημοσιογράφων. Εμείς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουμε προβλέψει κάτι τέτοιο. Είναι απαράδεκτο ότι τα κράτη μέλη προσπαθούν τώρα να επαναφέρουν αυτή την παράγραφο κατασκοπείας από την πίσω πόρτα”, δήλωσε ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Πρασίνων Ντάνιελ Φράιντ, ο οποίος συμμετέχει στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις.

Ο δεξιός Γάλλος πολιτικός Ζοφρουά Ντιντιέ, ο οποίος συμμετείχε στις συζητήσεις, έχει ζητήσει επανειλημμένα από τη γαλλική κυβέρνηση “να εγκαταλείψει το σχέδιό της να κατασκοπεύει νόμιμα τους δημοσιογράφους. Αυτός ο ευρωπαϊκός κανονισμός πρέπει να προστατεύει τον πλουραλισμό και όχι να επιτρέπει την κατασκοπεία”, δήλωσε.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προσέφερε κάτι σαν αντίδοτο τον Οκτώβριο, όταν δημοσιεύθηκε το δικό του σχέδιο. Η πρότασή του θα περιόριζε τη χρήση του κατασκοπευτικού λογισμικού. Η παρακολούθηση και ο έλεγχος των συσκευών θα αποφασίζεται κατά περίπτωση, θα απαιτεί εντολή από ανεξάρτητο δικαστή και δεν θα μπορεί να καλύπτει τις πηγές ή τις επαγγελματικές δραστηριότητες ενός δημοσιογράφου.

Μετά από 15 μήνες διαπραγματεύσεων, το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο πρέπει τώρα να διαπραγματευτούν ένα τελικό νομικό κείμενο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Προθεσμία της Παρασκευής

Η αποφασιστική τριμερής συνάντηση έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου. Οι δύο θεμελιωδώς διαφορετικές θέσεις θα συγκρουστούν στο θέμα της κατασκοπείας των δημοσιογράφων και των πηγών τους από τις κρατικές αρχές. Η προστασία των πληροφοριοδοτών “είναι μία από τις βασικές προϋποθέσεις για την ελευθερία του Τύπου”, δήλωσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων το 2022, προσθέτοντας ότι χωρίς αυτήν, “ο ζωτικός ρόλος του Τύπου ως φύλακα της δημόσιας σφαίρας μπορεί να υπονομευθεί”.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο -το οποίο εκπροσωπεί τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ- ενέκρινε την έκδοσή του στις 21 Ιουνίου, υπό την πίεση της κυβέρνησης του Εμανουέλ Μακρόν στο Παρίσι και τελικά με τη συμφωνία όλων των κυβερνήσεων εκτός από την Ουγγαρία και την Πολωνία.

Συμπεριέλαβε την επίμαχη πρόταση σε ένα άρθρο που απαγορεύει την κατασκοπεία δημοσιογράφων: “Το παρόν άρθρο δεν θίγει την ευθύνη των κρατών μελών να προστατεύουν την εθνική ασφάλεια”.

Οι επικριτές είπαν ότι η τροπολογία για την εθνική ασφάλεια, που αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά από το Investigate Europe, θα μπορούσε να δώσει στα κράτη μια “λευκή επιταγή” για τη διεξαγωγή παρακολουθήσεων κατά δημοσιογράφων.

Ωστόσο, ο Martin Persson, από το υπουργείο Πολιτισμού της Σουηδίας, η κυβέρνηση του οποίου προήδρευσε των διαπραγματεύσεων στο Συμβούλιο, απέρριψε την άποψη αυτή: “Αυτή η διατύπωση δεν προσθέτει τίποτα νέο, αλλά απλώς αναφέρεται σε αυτό που ήδη ισχύει βάσει της Συνθήκης της ΕΕ”.

Η ποινή ήταν απλώς “μια διευκρίνιση που δεν αποσκοπεί στη θέσπιση νέων δικαιωμάτων παρέμβασης στις δημοσιογραφικές ελευθερίες”, δήλωσε τον Ιούνιο εκπρόσωπος της Κλαούντια Ροθ, υπουργού μέσων ενημέρωσης της Γερμανίας.

Αν αυτό ήταν σωστό, ωστόσο, η πρόσθετη παράγραφος δεν θα είχε κανένα νόημα.

Στην πραγματικότητα, δεν είναι αλήθεια.

Σύμφωνα με την ισχύουσα Συνθήκη της ΕΕ, η διαφύλαξη της εθνικής ασφάλειας αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα των εθνικών κρατών. Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ΔΕΚ) έχει επανειλημμένα αποφανθεί ότι η επίκληση αυτής της αρχής δεν δικαιολογεί την παραβίαση της νομοθεσίας της ΕΕ.

Τον Οκτώβριο του 2020, για παράδειγμα, οι δικαστές του ΔΕΚ απαγόρευσαν στις γαλλικές αρχές να υποχρεώνουν τους παρόχους διαδικτύου να διατηρούν όλα τα δεδομένα των πελατών τους ανεξάρτητα από συγκεκριμένες έρευνες κατά παράβαση της οδηγίας της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες. “Το γεγονός και μόνο ότι έχει ληφθεί ένα εθνικό μέτρο για την προστασία της εθνικής ασφάλειας δεν μπορεί να απαλλάξει τα κράτη μέλη από την απαραίτητη συμμόρφωση με το δίκαιο της ΕΕ”.

Εξαιτίας αυτής της ήττας, λένε πηγές της Επιτροπής της ΕΕ, η γαλλική κυβέρνηση και οι συναγωνιστές της θα μπορούσαν να επικαλεστούν την εξαίρεση της εθνικής ασφάλειας στην EMFA, ώστε τα εθνικά δικαστήρια να μην παραπέμπουν πιθανές διαφορές στο ΔΕΚ για να αποφανθούν.

Κατά συνέπεια, θα μπορούσαν να αποφασίζουν μόνα τους πότε η προστασία των δημοσιογράφων από την κατασκοπεία μπορεί να υπονομεύσει την εθνική ασφάλεια. Εάν ναι, μπορούν να αναιρέσουν την απαγόρευση διεξαγωγής παρακολουθήσεων δημοσιογράφων.

Το δίκαιο της ΕΕ θα μπορούσε στη συνέχεια να νομιμοποιήσει τον τρόπο με τον οποίο ορισμένα κράτη παρακολουθούν και ερευνούν ήδη παράνομα κρίσιμους δημοσιογράφους. Οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Βουλγαρίας και της Ουγγαρίας έχουν επικαλεστεί την εθνική ασφάλεια για να δικαιολογήσουν τη χρήση των κατασκοπευτικών προγραμμάτων Pegasus και Predator εναντίον δημοσιογράφων.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συνέστησε μάλιστα ειδική εξεταστική επιτροπή και ζήτησε να απαγορευτεί η πώληση κατασκοπευτικού λογισμικού έως ότου καθοριστούν με σαφήνεια στο νόμο οι εξαιρετικές περιπτώσεις στις οποίες επιτρέπεται.

Παραθυράκι “εθνικής ασφάλειας”

Η προοπτική ενός παραθυριού εθνικής ασφάλειας βρίσκει έντονη αντίθεση από τους δημοσιογράφους και τους εκδότες: “Ανησυχούμε βαθύτατα για το ανασταλτικό αποτέλεσμα που θα μπορούσε να προκύψει εάν το τελικό κείμενο θέσει όρους για την αποκάλυψη των πηγών που δεν συμμορφώνονται με τα διεθνή πρότυπα για τα ανθρώπινα δικαιώματα”, αναφέρεται σε ανοικτή επιστολή που δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο από 17 ευρωπαϊκές ενώσεις και ινστιτούτα μέσων ενημέρωσης.

Τα πρακτικά της συνεδρίασης του Συμβουλίου των Μόνιμων Αντιπροσώπων της ΕΕ στις 22 Νοεμβρίου δείχνουν ότι επτά κράτη εξακολουθούν να πιέζουν για την εξαίρεση.

Η Ιταλία δήλωσε ότι η διατήρηση της παραγράφου είναι απαραίτητη και αποτελεί “κόκκινη γραμμή”. Οι εκπρόσωποι της Γαλλίας, της Φινλανδίας και της Κύπρου δήλωσαν επίσης ότι “δεν είναι πολύ ευέλικτοι” στο θέμα αυτό. Η Σουηδία, η Μάλτα και η Ελλάδα συμφώνησαν επίσης “με κάποιες αποχρώσεις”, σύμφωνα με το έγγραφο, το οποίο συντάχθηκε από υψηλόβαθμο Γερμανό αξιωματούχο που ήταν παρών στη συνάντηση.

Μόνο η Γαλλία, η Φινλανδία και η Σουηδία επιβεβαίωσαν τις θέσεις τους υπέρ της διάταξης περί εθνικής ασφάλειας όταν επικοινώνησαν για το άρθρο αυτό.

Μεταξύ των κυβερνήσεων της ΕΕ, μόνο η Πορτογαλία έχει επικρίνει ανοιχτά την εξαίρεση της εθνικής ασφάλειας. Εκπρόσωπος της πορτογαλικής αντιπροσωπείας στις Βρυξέλλες δήλωσε ότι “ανησυχούν για τον μελλοντικό αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει η διάταξη αυτή όχι μόνο στην ελευθερία των δημοσιογράφων να ασκούν το επάγγελμά τους, αλλά και στην ευρωπαϊκή κοινωνία των πολιτών”.

Μένει να δούμε αν η ειδική πλειοψηφία των κυβερνήσεων, που εκπροσωπεί το 65% του πληθυσμού της ΕΕ, θα επιμείνει πράγματι σε μια τέτοια εξαίρεση στο τέλος ή θα συμφωνήσει σε έναν συμβιβασμό που θα διασφαλίζει τα θεμελιώδη δικαιώματα.

Παρόλο που τα επτά κράτη αντιπροσωπεύουν μόνο το 34% του ευρωπαϊκού πληθυσμού, η μειοψηφία αυτή θα μπορούσε να μπλοκάρει οποιονδήποτε συμβιβασμό με μια λεγόμενη μειοψηφία αποκλεισμού στο Συμβούλιο, επειδή η Ουγγαρία απορρίπτει ούτως ή άλλως το EMFA και μαζί θα αντιπροσώπευαν το 36% των πολιτών της ΕΕ.

Οι επτά σκληροπυρηνικοί στο Συμβούλιο είναι διατεθειμένοι να κάνουν τουλάχιστον κάποιες παραχωρήσεις.

Μαζί με τα περισσότερα κράτη μέλη, υποστήριξαν το κείμενο του Κοινοβουλίου του Οκτωβρίου, σύμφωνα με το οποίο οι πηγές των δημοσιογράφων πρέπει να προστατεύονται και η λήψη “της συγκατάθεσης μιας ανεξάρτητης δικαστικής αρχής” είναι υποχρεωτική εάν πρόκειται να παραβιαστεί η προστασία αυτή. Έδειξαν επίσης ότι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν έναν μηχανισμό για την “τακτική επανεξέταση της χρήσης των τεχνολογιών παρακολούθησης”.

Ωστόσο, ο Christophe Bigot, δικηγόρος και ειδικός στο δίκαιο του Τύπου, θεωρεί ότι αυτό είναι ένα κόκκινο πανί, τουλάχιστον στην περίπτωση της Γαλλίας. “Οποιαδήποτε αναφορά στην εθνική ασφάλεια θα μπορούσε να είναι αρκετή για τη δίωξη ή την παρακολούθηση ενός δημοσιογράφου”, δήλωσε ο Bigot. Η λήψη προηγούμενης άδειας από δικαστή θα ήταν μόνο μια “αλλαγή στα χαρτιά”, καθώς στην περίπτωση προκαταρκτικής έρευνας, οι έρευνες σε γραφεία δημοσιογράφων ή εκδόσεων σχεδόν πάντα εγκρίνονται από δικαστές στη Γαλλία.

Αυτό φάνηκε από τις πρόσφατες έρευνες εναντίον των δημοσιογράφων της Disclose. Το γεγονός και μόνο ότι αναφέρονταν σε απόρρητα έγγραφα σχετικά με την εμπλοκή Γάλλων μυστικών πρακτόρων στη δολοφονία πολιτών από τις αρχές ασφαλείας στην Αίγυπτο ήταν αρκετό για να επιτρέψει ένας δικαστής στην αστυνομία να εισβάλει στο σπίτι μιας από τις συντάκτριες και να κατασχέσει τους υπολογιστές και τα τηλέφωνά της.

Η Γαλλία ηγήθηκε των εκκλήσεων για εξαίρεση από την έναρξη του σχεδίου EMFA, όπως προκύπτει από τα έγγραφα του Συμβουλίου. Ήδη από τις 21 Οκτωβρίου 2022, η κυβέρνηση τάχθηκε υπέρ μιας “ρητής ρήτρας εξαίρεσης” για το σύνολο του νόμου, εάν επρόκειτο να θιγεί η εθνική ασφάλεια.

Το αν θα επικρατήσει η γαλλική κυβέρνηση εξαρτάται από την έκβαση των επικείμενων τριμερών διαπραγματεύσεων.

Εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία, ο νόμος μπορεί να αποτύχει και οι ελευθερίες των μέσων ενημέρωσης σε ολόκληρη την Ευρώπη θα παραμείνουν υπό επίθεση. Αν οι σκληροπυρηνικοί του Συμβουλίου περάσουν τον δρόμο τους, ο νόμος θα μπορούσε να περιέχει ένα επικίνδυνο παραθυράκι που θα έθετε σε κίνδυνο τους δημοσιογράφους σε πολλές χώρες.

Αν όμως επιτευχθεί συμβιβασμός, ο νόμος θα θέσει σημαντικά ελάχιστα πρότυπα για την ελευθερία του Τύπου, όπως η ανεξαρτησία της δημόσιας τηλεόρασης από το κράτος και η προστασία των συντακτικών αποφάσεων από εξωτερικές παρεμβάσεις.

Πηγή προσκείμενη στις διαπραγματεύσεις δήλωσε ότι το κοινοβούλιο θα μπορούσε τελικά να αποδεχθεί εάν τα κράτη μέλη ορίσουν έναν ακριβή κατάλογο εγκλημάτων για τα οποία θα μπορούσε να επιτραπεί η παρακολούθηση δημοσιογράφων. Αλλά η απόσυρση της ευρείας παρέκκλισης για λόγους εθνικής ασφάλειας παραμένει η “κόκκινη γραμμή” τους.

Για να ξεπεραστεί το αδιέξοδο μεταξύ των δύο πλευρών, η γερμανική κυβέρνηση ξεκίνησε μια προσπάθεια της τελευταίας στιγμής για τη διάσωση του νόμου.

“Η υφυπουργός για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, Κλαούντια Ροθ, κατάφερε να πείσει την ομοσπονδιακή [γερμανική] κυβέρνηση και τα ομόσπονδα κρατίδια να μην αναφέρουν ρητά την “εθνική ασφάλεια” στο EMFA”, δήλωσε ο εκπρόσωπός της. Η επίσημη γερμανική θέση προτείνει πλέον την ακόλουθη διατύπωση για την αντίστοιχη παράγραφο: “Το παρόν άρθρο δεν θίγει την ευθύνη των κρατών μελών για τη διασφάλιση των τομέων για τους οποίους είναι αποκλειστικά υπεύθυνα”.

Το αν αυτό θα λύσει πραγματικά το πρόβλημα, ακόμη και αν εγκριθεί από το κοινοβούλιο και το συμβούλιο, θα κριθεί πιθανότατα μόνο από τα δικαστήρια.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί